Doorgaan naar inhoud

Forumoverzicht Registreren Help ZoekenInloggen

Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen | Toon nieuwe berichten | Bekijk je eigen berichten |

Pup, gezonheid en tips.

Hier kunnen (toekomstige) pupkopers vragen stellen over de aanschaf van een pup en informatie verkrijgen. Dit forumonderdeel is openbaar en toegankelijk voor gasten.
Forumregels
Plaats een reactie
19 berichten • Pagina 1 van 1
  • Antwoord met een citaat

Pup, gezonheid en tips.

Berichtdoor Francois » zo nov 08, 2015 17:38

Zoals al verteld in mijn voorstel topic wil ik rond het begin van 2017 een pup aanschaffen, de reden om tot dan te wachten is dat ik hoop/verwacht een operatie te ondergaan.

Ik ben zelf 42 jaar en heb mij hele leven honden gehad en heb ook gewerkt als hondengeleider bij de Klu, dus ik beschouw mezelf een redelijk ervaren honden baasje.

Ik ben op zoek naar een intelligent ras, goed train baar, actief, vriendelijk, niet te groot en ook nog eens goed uitziet en kwam daarom uit bij de Toller.

De bedoeling is dat ik er G&G mee ga doen en waarschijnlijk apporteer sport en misschien iets van speuren.

Het enige waar ik bedenkingen bij heb is de gezondheid van het ras, ik had al het een en ander op het net gelezen en na het lezen van het gezondheid gedeelte van dit forum ben ik er niet geruster op.

- Maak ik mezelf onnodig zorgen over de gezondheid, is het niet erger dan welk ras dan ook ?
- Fokker tips, liefst een actieve lijn ook vind ik het niet erg om een eind te rijden voor een goede pup maar het zuiden van het land heeft de voorkeur.
Francois
Tollerpuppy

Berich.: 6
Aantal tollers: 0

Re: Pup, gezonheid en tips.

Berichtdoor Renske Pruijt » di nov 17, 2015 14:57

Ik denk niet dat het bij tollers zeker niet erger is als bij andere honden eerder minder. Maar we zijn onderling wel heel open naar wat onze honden hebben en kunnen krijgen. Dat kan de indruk geven dat er veel mis is met tollers.

Je kunt op de sites van de club en van de vereniging kijken naar aangesloten fokkers. Dan weet je zeker dat je niet met een broodfokker te maken krijgt en is de kans op erfelijke problemen kleiner. Maar het zijn en blijven levende wezens er kan dus altijd iets mee zijn een goede fokker zal zijn/haar uiterste best doen problemen te voorkomen of je al bij aanschaf voor te lichten en zodat je weet wat je moet doen mocht zich toch een probleem voordoen.

Ga vast kennismaken met verschillende fokkers en kijk welke er bij je past.
Groetjes Renske
Afbeelding

Met dank aan Hilda
Renske Pruijt
Tollerexpert

Berich.: 3343
Aantal tollers: 2
  • Website

Berichtdoor Francois » di nov 17, 2015 22:49

Als eerste bedankt voor je antwoord

Renske Pruijt schreef:Maar we zijn onderling wel heel open naar wat onze honden hebben en kunnen krijgen. Dat kan de indruk geven dat er veel mis is met tollers.

Dat was ook mijn eerste vermoeden, maar ik heb ook gekeken op het Duitse en Engelse Toller forum en hier was het net zo.

Renske Pruijt schreef:Je kunt op de sites van de club en van de vereniging kijken naar aangesloten fokkers. Dan weet je zeker dat je niet met een broodfokker te maken krijgt en is de kans op erfelijke problemen kleiner. Maar het zijn en blijven levende wezens er kan dus altijd iets mee zijn een goede fokker zal zijn/haar uiterste best doen problemen te voorkomen of je al bij aanschaf voor te lichten en zodat je weet wat je moet doen mocht zich toch een probleem voordoen.

Ga vast kennismaken met verschillende fokkers en kijk welke er bij je past.

Mocht ik toch besluiten om voor een toller te gaan zal ik dit zeker doen, en ik snap ook best dat garanties op gezondheid een utopie is.
Ik heb nog wel wat twijfels, maar het is een geweldig ras maar ik heb gelukkig nog tijd zat.
Francois
Tollerpuppy

Berich.: 6

Berichtdoor Gerja » za nov 21, 2015 00:16

Voor een aantal rasspecifieke aandoeningen is inmiddels een DNA-test ontwikkeld. Daarnaast zijn tollers gevoeliger voor sommige auto-immuunziektes. Ik weet niet precies waar je wat hebt gelezen? En ik zit al jaren op het Duitse tollerforum maar heb je nog niet voorbij zien komen.
groet, Gerja

www.undertheredsky.nl
Gerja
Tollerforum verslaafd

Berich.: 1357
  • Website

Berichtdoor Mariëtte » di feb 02, 2016 19:13

Gerja schreef:Voor een aantal rasspecifieke aandoeningen is inmiddels een DNA-test ontwikkeld. Daarnaast zijn tollers gevoeliger voor sommige auto-immuunziektes. Ik weet niet precies waar je wat hebt gelezen? En ik zit al jaren op het Duitse tollerforum maar heb je nog niet voorbij zien komen.

die hebben we niet meer terug gezien :D :D :p :p Blijkbaar voelde hij zich aangesproken :ymapplause:
Groetjes,
Mariëtte

Ninouk 25-03-2005
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016

Gisée 24-10-2001 * 05-01-2015 ze wordt nooit vergeten
Afbeelding
Mariëtte
Telgter Tollers

Berich.: 11170
  • Website

Berichtdoor Ingrid » di feb 02, 2016 19:39

toch kan ik me wel vinden in het feit dat mensen schrikken als ze zien, hoeveel testen er voor tollers bestaan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet moet testen en ben ik zeker voorstander om de rasspecifieke testen te laten uitvoeren.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb, is dat bij de Nederlandse Toller Club een aantal ziektes vermeld staan, die fokker gerelateerd zijn. Moet een puppykoper bv weten hoe Herpes in elkaar zit en wat de behandeling hiervoor is?

Ik kan me echt voorstellen dat mensen die op zoek zijn naar een pup, schrikken als ze op de button "gezondheid" klikken en daar 40 items zien staan die betrekking hebben op gezondheid.

Ik weet niet hoe jullie daar over denken?
Afbeelding
Ingrid
Tollerexpert

Berich.: 3178
  • Website

Berichtdoor Mariëtte » di feb 02, 2016 20:40

Ingrid schreef:toch kan ik me wel vinden in het feit dat mensen schrikken als ze zien, hoeveel testen er voor tollers bestaan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet moet testen en ben ik zeker voorstander om de rasspecifieke testen te laten uitvoeren.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb, is dat bij de Nederlandse Toller Club een aantal ziektes vermeld staan, die fokker gerelateerd zijn. Moet een puppykoper bv weten hoe Herpes in elkaar zit en wat de behandeling hiervoor is?

Ik kan me echt voorstellen dat mensen die op zoek zijn naar een pup, schrikken als ze op de button "gezondheid" klikken en daar 40 items zien staan die betrekking hebben op gezondheid.

Ik weet niet hoe jullie daar over denken?

Eerlijkheid voorop, dat altijd, maar ik me je gevoel wel voorstellen. Tot nu toe merk ik niet dat mensen zich erdoor af laten schrikken, want ik krijg meerdere malen per dag pupaanvragen
Groetjes,
Mariëtte

Ninouk 25-03-2005
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016

Gisée 24-10-2001 * 05-01-2015 ze wordt nooit vergeten
Afbeelding
Mariëtte
Telgter Tollers

Berich.: 11170
  • Website

Berichtdoor Ingrid » di feb 02, 2016 21:05

Mariëtte schreef:Eerlijkheid voorop, dat altijd, maar ik me je gevoel wel voorstellen. Tot nu toe merk ik niet dat mensen zich erdoor af laten schrikken, want ik krijg meerdere malen per dag pupaanvragen

Ik wel, gisteren nog...
Afbeelding
Ingrid
Tollerexpert

• Website

Berichtdoor Helma » di feb 02, 2016 22:08

Ik heb dat ook al een aangehaald.
Ik vind het ook te ver gaan. Als ik nu een zoektocht zou gaan beginnen naar een ras dan zou ik naar een ander ras gaan als ik deze lijst zag.
Groetjes Helma

Afbeelding
Helma
Tollerexpert

Berich.: 3766
  • Website

Berichtdoor Gerja » di feb 02, 2016 22:49

Ik weet niet of het mensen afschrikt maar het geeft wel een verkeerd beeld. Ik vind dat je aandacht moet besteden aan ziektes die vaker dan gemiddeld voorkomen bij het ras. En niet alles opsommen wat ooit is voorgekomen bij een toller.
groet, Gerja

www.undertheredsky.nl
Gerja
Tollerforum verslaafd

• Website

Berichtdoor Ingrid » ma feb 08, 2016 16:06

misschien kan het even aangehaald worden op een ALV of een fokkersvergadering?
Ik ben geen lid, dus...
Afbeelding
Ingrid
Tollerexpert

• Website

Berichtdoor Monique-010 » di feb 09, 2016 09:51

Ik was afgelopen weekend op een speurweekend en daar was iemand die eerst ook interesse had in een toller maar die had contact gehad met een toller fokker uit Friesland/Groningen en die had het hem afgeraden om een toller te nemen, volgens deze fokker wordt het ras kapot gefokt en krijgen ze rond de leeftijd van 4/5 jaar kanker, toen was ik wel even stil
Groetjes Monique

Djara 01-10-2008

Afbeelding
Met dank aan Hilda voor het ontwerp en dank aan Jennifer en Lieuwe voor de foto's
Monique-010
Tollerpuber

Berich.: 100
Aantal tollers: 1

Berichtdoor Ingrid » di feb 09, 2016 13:31

Monique-010 schreef:Ik was afgelopen weekend op een speurweekend en daar was iemand die eerst ook interesse had in een toller maar die had contact gehad met een toller fokker uit Friesland/Groningen en die had het hem afgeraden om een toller te nemen, volgens deze fokker wordt het ras kapot gefokt en krijgen ze rond de leeftijd van 4/5 jaar kanker, toen was ik wel even stil

ik denk niet dat kanker het grootste probleem is binnen het ras. Op al die jaren dat ik fok, heb ik er 3 gehad/gefokt die gestorven zijn aan kanker.
Afbeelding
Ingrid
Tollerexpert

• Website

Berichtdoor Gerja » di feb 09, 2016 23:08

Dat zou dan Esther of Monique moeten zijn? Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo veel van.
groet, Gerja

www.undertheredsky.nl
Gerja
Tollerforum verslaafd

• Website

Berichtdoor Monique-010 » di feb 09, 2016 23:39

Gerja schreef: Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo veel van.

en hier ben ik ook weer stil van pfff
Groetjes Monique

Djara 01-10-2008

Afbeelding
Met dank aan Hilda voor het ontwerp en dank aan Jennifer en Lieuwe voor de foto's
Monique-010
Tollerpuber

Berich.: 100
Aantal tollers: 1

Berichtdoor Gerja » wo feb 10, 2016 08:45

In Friesland zitten geen tollerfokkers, in Groningen zijn er 2. En ik geloof niet dat 1 van hen dit gezegd heeft. Maar beide zijn lid van dit forum dus daar zijn we snel achter [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
groet, Gerja

www.undertheredsky.nl
Gerja
Tollerforum verslaafd

• Website

Berichtdoor RoEs » wo feb 10, 2016 14:02

Gerja schreef:In Friesland zitten geen tollerfokkers, in Groningen zijn er 2. En ik geloof niet dat 1 van hen dit gezegd heeft. Maar beide zijn lid van dit forum dus daar zijn we snel achter [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Ik was het niet en kan mij niet voorstellen dat Monique dit zou hebben gezegd.

Er is er maar 1 die op de grens Friesland/Groningen zit maar die fokt niet meer.
RoEs
Tollerforum verslaafd

Berich.: 1476
Aantal tollers: 8
  • Website

Berichtdoor Neekster » wo feb 10, 2016 19:26

Nee, ik heb dat ook niet gezegd, hoor. ^#(^
Groetjes, Monique

Doreen (27-02-2011) en Chloë (04-05-2015)
Neekster
Tollerveteraan

Berich.: 2208
Aantal tollers: 3
  • Website

Berichtdoor Gerja » wo feb 10, 2016 20:38

Neekster schreef:Nee, ik heb dat ook niet gezegd, hoor. ^#(^

Dat had ik ook niet verwacht :D

Ik bedoelde het niet lullig naar jou Monique. Er zal best iemand iets negatiefs over de gezondheid van tollers hebben gezegd maar een tollerfokker zegt zoiets niet. Want het is niet waar. Natuurlijk komt er kanker voor maar bij mijn weten niet meer dan gemiddeld. En in onze ervaring vooral op hogere leeftijd.
groet, Gerja

www.undertheredsky.nl
Gerja
Tollerforum verslaafd

• Website

Plaats een reactie
19 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Aanschaf Tollerpup